Controale efectuate de ASF la Euroins, Omniasig VIG şi Astra Asigurări

În vederea unei bune informări a publicului, Autoritatea de Supraveghere Financiară dorește să facă următoarele comunicări în privința unor controale și sancțiuni cu relevanță pentru piața asigurărilor, derulate în primele 3 luni de la înființarea ASF (mai 2013 - iulie 2013).

 

Informările privesc situația societăților EUROINS ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE SA, OMNIASIG VIENNA INSURANCE GROUP SA şi Societatea Comercială de Asigurare - Reasigurare ASTRA SA.

 

Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA

 

În data de 22 mai 2013, Consiliul ASF a hotărât:

 

1.    sancționarea domnului Stamov Bozhidar Stoyanov, conducătorul departamentului de daune al societății, cu amendă în cuantum de 50.000 de lei;

2.    stabilirea în sarcina societății a mai multor obligații, printre care revizuirea tuturor dosarelor de daună respinse de societate, pentru care termenul de prescripție nu a intervenit și gestionarea acestora în conformitate cu prevederile în vigoare.

 

Premisele controlului:

 

Autoritatea de Supraveghere Financiară a constatat unele neclarități în ceea ce privește modul de gestionare de către EUROINS a dosarelor de daună RCA și a solicitat companiei clarificări. Numărul mare de dosare de daună eliminate din rezerva de daună, apreciat drept ‘‘semnificativ’’ de către controlul ASF, a creat premisele unor verificări suplimentare.

 

Corpul de control a verificat prin sondaj 22 dintre dosarele de daună respinse (dintr-un total de 12.626 dosare respinse în 2012). Controlul a constatat că în niciunul dintre dosarele verificate prin sondaj nu există o justificare legală și temeinică pentru neincluderea în rezerva de daună a sumelor aferente. În urma concluziilor controlului, ASF a decis măsurile menționate mai sus.  

 

OMNIASIG VIENNA INSURANCE GROUP SA

 

În data de 23 iulie 2013, Consiliul ASF a hotărât:

 

*  sancționarea cu amendă în cuantum de 50.000 de lei a domnului Mihail Tecău - Președinte Directorat OMNIASIG VIG;

*  sancționarea cu amendă în cuantum de 50.000 de lei a domnului Artur Borowinski - vicepreședinte Directorat;

*  sancționarea cu amendă în cuantum de 30.000 de lei a doamnei Daniela Camelia Covăcescu - membru Directorat;

*  stabilirea unor termene de 30 sau 60 de zile pentru ca societatea să rectifice neregulile constatate.

 

Premisele controlului:

 

Consiliul CSA a dispus, în data de 26 aprilie 2013, efectuarea unui control la societatea OMNIASIG VIG SA, având ca tematică verificarea modului de instrumentare a dosarelor de daună, precum și a modului de respectare a Ordinului nr. 11/2012 (pentru punerea în aplicare a normelor privind procedura de soluționare a petițiilor referitoare la activitatea asigurătorilor și intermediarilor în asigurări).

 

Sinteza constatărilor:

 

1.    evidența contabilă și operativă nu permite întocmirea corectă a rapoartelor solicitate de către autoritatea de supraveghere;

2.    rezervele de daună avizate sunt subevaluate, atât la data de 31.12.2012, cât și la data de  30.04.2013 și nu sunt constituite la valoarea și în momentul luării la cunoștință despre pretențiile asiguraților/păgubiților;

3.    nu au fost respectate prevederile legale în ceea ce privește avizarea, constatarea prejudiciilor, plata despăgubirilor;

4.    procedura privind modalitatea de soluționare a petițiilor nu este în concordanță cu prevederile normelor.

 

Controlul s-a desfășurat în perioada 16 mai 2013 - 14 iunie 2013 și în urma constatărilor au fost dispuse măsurile comunicate mai sus, în ceea ce privește societatea OMNIASIG VIG SA.

 

Societatea Comercială de Asigurare - Reasigurare ASTRA SA

 

În urma deciziei de control din data de 3 iulie 2013, Autoritatea de Supraveghere Financiară a declanșat un control la societatea ASTRA ASIGURĂRI, în data de 8 iulie 2013.

 

Decizia de control a fost luată după ce în prealabil ASF a solicitat ASTRA ASIGURĂRI clarificări în privința modului în care societatea înțelege să instrumenteze dosarele de daună. Întrucât clarificările oferite de societate nu au fost satisfăcătoare, ASF a decis controlul la societatea ASTRA ASIGURĂRI cu următoarea tematică:

 

1.    verificarea modalității de instrumentare a dosarelor de daună, precum și a modului de respectare a prevederilor Ordinului nr. 11/2012 (pentru punerea în aplicare a normelor privind procedura de soluționare a petițiilor referitoare la activitatea asigurătorilor și intermediarilor în asigurări);

2.    verificarea modului de organizare și funcționare a sistemului de control intern și management al riscului și a politicilor/procedurilor anti-fraudă în vederea diminuării riscurilor.

 

Controlul la societatea ASTRA ASIGURĂRI este în derulare. După ce va fi finalizat, echipa de control va informa Consiliul ASF asupra constatărilor, iar acesta va dispune eventualele măsuri de sancționare. După decizia Consiliului ASF, Autoritatea de Supraveghere Financiară va comunica societății ASTRA și publicului rezultatele controlului și măsurile dispuse.

 

Urmare a demersurilor de verificare și control, ASF poate aplica sancțiuni gradual sau direct, de la avertisment și amendă, până la interzicerea temporară pentru una sau mai multe clase de asigurări sau retragerea autorizaţiei.

 

Reamintim că ASF a solicitat clarificări companiei ASTRA ASIGURĂRI în urma numeroaselor petiții depuse la ASF în privința modalității de despăgubire utilizate de ASTRA. Deși modalitatea de despăgubire nu face obiectul vreunei avizări din partea ASF, autoritatea de supraveghere poate verifica încadrarea acestora în normele ASF. Ele urmăresc și plata despăgubirilor juste și corecte în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document în dosarul de daună, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de daună.

 

Referitor la cazurile semnalate prin petiții individuale către ASF în privința modului de despăgubire practicat de societatea ASTRA ASIGURĂRI, ASF face următoarele precizări:

 

a)  În cazul în care asigurătorul a formulat o ofertă de despăgubire ‘’în evaluare proprie’’ (respectiv înainte de efectuarea reparațiilor), ofertă cu care persoana păgubită nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care să arate mărimea prejudiciului și să solicite plata diferenței de despăgubire cuvenite. Societatea de asigurări trebuie să plătească diferențe de sumă în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.

 

b)  ASF verifică dacă suma oferită de asigurător (pe baza evaluării proprii a asigurătorului care trebuie să se transpună într-o OFERTĂ făcută de asigurător și ACCEPTATĂ de către păgubit) este plătită în cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de 3 luni de la deschiderea dosarului de daună.

 

12 august 2013